بستن منو
بسمه‌تعالی
می‌گویم اما درد دل سربسته‌تر بهتر
بغض گلوی مردها نشکسته‌تر بهتر


sampad tishe rishe thumb2نمی‌دانم چرا عادت نمی‌کنیم؟ به واقع می‌بایست جامعه شناسان و تحلیل‌گرانِ رفتارهای جمعی، مطالعۀ دقیقی انجام دهند تا مشخص شود که در شرایطی که هر روز اتفاقی تازه، سوژه‌ای جدید و تصمیمی عجیب از طرف مسئولین محترم رونمایی می‌شود، ما هنوز شوکه و مبهوت می‌شویم؟!!!

قاعدتاً باید تا کنون این رفتارها برایمان عادی می‌شد اما متأسفانه نشده است و هنوز هم غافلگیر می‌شویم.

آخرین موردِ این غافلگیری، خبر کوتاهی بود که جامعۀ آموزشی کشور را مبهوت ‌ساخت، بر اساس تصمیم مسئولین محترم وزارت فخیمۀ آموزش و پرورش در راستای از بین بردن استرس دانش‌آموزان دبستانی «برگزاری کلیۀ آزمون‌ها در مقطع ابتدایی ممنوع شد» طی توضیحات متعاقب ایشان مشخص شد که ممنوعیت مذکور شامل آزمون ورودی مدارس تیزهوشان ، نمونه‌دولتی ، مدارس خاص و حتی آزمون ورودی مدارس غیردولتی می‌باشد. !!! از بدیهی‌ترین تبعات این تصمیم، منحل شدن مدارس تیزهوشان و نمونه و خاص است که به وضوح و مستقیم در توضیحات وزیر محترم و معاونین ایشان نیز به آن اشاره شد. برای بنده که حداقل پانزده سال از عمر خویش را در این عرصه سپری نموده‌ام چند سئوال پیش آمده که هر چند توقع پاسخگویی شاید توقعی بیجا باشد اما به هر حال ناگزیر از طرح آن هستم.

سئوال اول \ آنگونه که گفته شد اخذ چنین تصمیمی در راستای حذف استرس دانش‌آموزان ابتدایی و بازگرداندن شادی و نشاط به ایشان بوده است. اما آیا توجه شده که حدود یک میلیون نفر دانش‌آموز پایه ششم در حال حاضر در کشور وجود دارند که قریب به اتفاق ایشان از ماه‌ها قبل با تلاش بیشتر، مطالعۀ منابع مکمل و کلاس‌های ویژه ، بسیار فعال و با انگیزه سعی در آماده سازی خود برای ورود به دبیرستانی برتر نموده بودند؟ به نظرتان این تصمیم، شادی و نشاط را برای ایشان به ارمغان آورده یا یأس و دلزدگی و بی‌تفاوتیِ تحصیلی را؟

علی فرض که تصمیم مذکور درست بوده است اما آیا بهتر نبود زمان اجرای آن با توجه به مطلب فوق به سال و یا سال‌های آینده موکول شود؟

سئوال دوم \ آیا چنین تصمیم مهمی نیاز به کارشناسی و بررسی و صرف زمان نداشته است؟

اگر این موضوع از قبل کارشناسی شده بود و تصمیمی خلق الساعه نبوده پس چرا مدارس خاصی مانند البرز که اتفاقاً دولتی نیز هستند حدود دو هفته قبل شیوه نامه ثبت‌نام آزمون ورودی سال بعد خود را منتشر کردند؟!!!

سئوال سوم \ پس از انحلال سمپادها و نمونه ها ، با توجه به ممنوعیت برگزاری آزمون ورودی دیگر مدارس برتر و نظر به جمعیت آماری زیاد متقاضیان و ظرفیت اندک این مدارس، شیوه ثبت نام و انتخاب دانش آموز در این مدارس چگونه خواهد بود؟!!!

سئوال چهارم \ اگر قرار است که آزمون ورودی پایه هفتم برای تمامی مدارس حتی غیردولتی‌ها ممنوع شود، لطفاً بفرمائید مدارسی که به دلیل زحمات سالیان سال و موفقیت‌های حاصله، امروز مدرسه‌ای موفق و برتر هستند با اجرای طرح فوق و جذب بدون آزمون و گزینشِ دانش‌آموزان، چه بلایی به سرشان خواهد آمد؟ آیا این هدر دادن حاصل تمام زحمات سالیان قبل آنها نیست؟ آیا دیگر انگیزه‌ای برای انجام کار بهتر در بین مدارس باقی می‌ماند؟

سئوال پنجم \ با توجه به طرح فوق و انحلال کلیۀ مدارس تیزهوشان، نمونه و خاص در مقطع اول متوسطه آیا راهکارتان این است که دانش‌آموز مستعد، تیزهوش و حتی نابغۀ کم بضاعتی که توان پرداخت شهریه غیردولتی را ندارد، می‌بایست در کنار دانش‌آموزان دیگر و حتی افراد دیرآموز بنشیند؟ آیا به نظر مبارکتان این شیوۀ صحیحی است ؟!!!

سئوال ششم \ آیا مطلع هستید و یا آشنایی دارید که بعد از انقلاب اسلامی ایران چه زحمت‌ها کشیده شده و چه خون دل‌ها خورده شده تا سمپاد متولد شود، رشد کند و باقی بماند؟ آیا با دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان این مدارس برخورد داشته‌اید؟ آیا شیوۀ آموزش این مدارس را می‌شناسید؟ آیا از نتایج و دست‌آوردهای علمی و پژوهشی و فرهنگی این مدارس مطلع هستید؟ آیا می‌دانید که این مدارس بهترین نتایج را در عرصۀ ملی و بین‌المللی برای ایران عزیزمان به ارمغان آورده‌اند؟

و از همه مهمتر آیا از تأکید رهبر معظم انقلاب بر حفظ سمپاد و ابراز نگرانی از خدشه به سمپاد مطلع هستید؟

سئوال هفتم \ اگر مطابق دستورتان همۀ آزمون‌ها و حتی کتب آموزشی و ... در ابتدایی حذف شوند تا دانش‌آموزان بتوانند شادی و نشاط و ... را تجربه کنند (که حقشان نیز می‌باشد) آیا این عزیزان در ورود به مقطع متوسطۀ اول و مواجهه با کتب و سطح آموزشی پایه هفتم دچار مشکل نخواهند شد؟ آیا این موضوع به کم سوادیِ ماندگار ایشان منجر نمی‌گردد؟

سئوالات بسیار دیگری در این خصوص وجود دارند اما اگر پاسخی در کار نباشد حتی یک مورد آن هم اضافی است. جسارتاً متعرض می‌شوم که برای ما به عنوان معلم، راه‌حل اولیه هرگز نباید و نمی‌تواند حذف باشد. ما مأمور به اصلاحیم و گرنه حذف، اولین و راحت‌ترین راهکاری است که به ذهن هر غیرکارشناسی در هر موردی می‌رسد.

همانطور که نقل است: وقتی ناخنی بلند شود ناخن را کوتاه می‌کنند نه اینکه انگشت را قطع نمایند!!! به ما حق بدهید که تصمیمتان را منطقی و معقول و به صلاح ندانیم.

در آخر مجدداً به ما حق بدهید که متوقع باشیم حداقل اگر جوابی به سئوالاتمان داده نمی‌شود به خاطر طرح سئوال مواخذه نیز نشویم!!!

وقت کم اما حرف به اندازۀ کوه                                    باید این قائله را آه به پایان ببرد



                                                                                                                        هفدهم بهمن نود و شش

                                                                                                                           دکتر علی هنرمند

 

 

 

مطالب مرتبط ...